.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
واکنش سخنگوی اقتصادی دولت به گزارش مرکز پژوهش ها

سخنگوی اقتصادی دولت گزارش مرکز پژوهش های مجلس درباره تورم75 درصدی ناشی از تصمیم دولت برای اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها را ضعف کارشناسی دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، سیدشمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت در واکنش به گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس درباره میزان اثر تورمی درخواست دولت برای کسب 40هزار میلیارد تومان درآمد از محل هدفمند کردن یارانه‌ها در بودجه 89 گفت: مدل‌های مورد استفاده مرکز پژوهش‌های مجلس برای پیش‌بینی‌های اقتصادی بسیار قدیمی و دم دستی است و امروزه مدل‌های کامل‌تر و معتبرتری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اهم اظهارت وی را در ادامه بخوانید.

*
دولت گزارش‌های مرکز پژوهش‌ها را قبول ندارد. تورم هدفمند کردن یارانه‌ها خیلی پائین‌تر از این اعداد و ارقام است و پیش‌بینی مرکز پژوهش‌های مجلس در این زمینه مورد قبول نیست.
* پیش‌بینی‌ها درباره تورم لایحه هدفمند کردن اصلاً مورد قبول دولت نیست، چرا که دلایل متعددی برای تردید یا رد کردن اعداد و ارقام پیش‌بینی شده وجود دارد.
* مدل‌هایی که برخی مراکز و دستگاه‌ها برای این نوع پیش‌بینی‌ها استفاده کرده‌اند مدل‌های بسیار دم‌دستی و قدیمی است، به گونه‌ای که سال‌هاست این مدل‌ها برای این‌گونه پیش‌بینی‌های اقتصادی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و حتی برخی از آنها نیز اصلاح شده است.
* در حالی که امروز مدل‌های کامل‌تری وجود دارد که برای این نوع پیش‌بینی‌ها مورد استفاده مراکز معتبر آماری و پژوهشی قرار می‌گیرد.
* شبیه‌سازی دوستان و مراکز آنها ناقص است. نکته بعد در این زمینه این‌که اساساً تمام این مدل‌ها به نوعی گذشته‌نگر هستند به گونه‌ای که به لحاظ علمی نیز روندها و ساختارهای گذشته را مبنا قرار می‌دهند و حتی تغییرات را شبیه‌سازی می‌کنند.
* حتی خود اقتصاددانان نیز معتقدند که این مدل‌ها می‌تواند در شرایطی که تغییرات متعارفی از اقتصاد به وجود بیاید قابل توجه باشد. هنگامی که تغییرات سبب اصلاح ساختارها می‌شود، روند گذشته را کاملاً متفاوت می‌کند، نسبت قیمت‌های نسبی را کاملاً به هم می‌ریزد و حتی رفتارها را نیز تغییر می‌دهد، بنابراین می‌توان اذعان کرد که نتایج این مدل‌ها قابل اتکا نیست.
* منتهی نکته‌ای که در این جا نباید فراموش شود پاسخ به این سؤال است که مدل‌های پیش‌بینی شده در مورد تورم توسط برخی از مراکز پژوهشی، سایر سیاست‌ها و اقدامات دولت را چگونه تحلیل کرده‌اند؟ در خصوص کیفیت اجرایی سیاست‌های دولت در زمان بعد و حال آن ، چه پیش‌بینی کرده‌اند؟ و اجزا و مؤلفه‌ سیاست‌های تعبیه شده در هدفمند کردن یارانه‌ها را چگونه مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار داده‌اند؟و ده ها سؤال دیگر ...؟
* محاسبات مرکز پژوهش‌ها و مراکز مشابه بر این فرض است که هنگامی که قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند دولت دست روی دست می‌گذارد و تنها شاهد افزایش‌های احتمالی برخی از کالاهای خدماتی خواهد بود و آنها در گزارش‌های خود اقدامات دولت را مدنظر قرار نداده‌اند.
* به‌عنوان مثال سؤال این است که چه شده افزایش قیمت 30 درصدی آهن که طی دو، سه هفته گذشته بازتاب زیادی در رسانه‌ها و جامعه پیدا کرده بود به یک دفعه سقوط کرد و با کنترل بموقع دولت حتی با تنزل و کاهش نیز روبه‌رو شد؟ دولت با اقدامات مناسب و بموقعی که در بازار آهن انجام داد، بازار آهن را کمک کرد و با سوداگران و دلالان بموقع برخورد و مقابله کرد و نتیجه نیز بازگشت آرامش به بازار بود.
* متأسفانه برخی از دوستان و همکاران اقتصاددان ما در برخی از این مراکز که چنین گزارش‌هایی را منتشر می‌کنند این موارد را در گزارش‌های خود جای نداده‌اند و حتی به آن اشاره‌ای نکرده‌اند.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.205 seconds.